دکتر علیرضا بخشایی کیا / جراحی بینی / عمل بینی استخوانی + نحوه انجام جراحی
مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

عمل بینی استخوانی + نحوه انجام جراحی

عمل بینی استخوانی، یک روش جراحی است که برای تغییر شکل و اصلاح بینی با استفاده از جراحی در بخش‌های استخوانی بینی انجام می‌شود. این عمل برای بهبود عملکرد تنفسی و اصلاح شکل ظاهری بینی می‌تواند انجام شود.

عمل بینی استخوانی
عمل استخوانی بینی
جراحی استخوانی بینی

از کجا بفهمم بینی من استخوانی است؟

برای تشخیص اینکه بینی شما استخوانی است یا نه، بهتر است با متخصص بینی و جراحی پلاستیک مشورت کنید. آنها با استفاده از بررسی‌های بالینی و تصویربرداری مانند رادیوگرافی و سی تی اسکن قادر خواهند بود تا ساختار دقیق بینی شما را ارزیابی کنند.

پزشک متخصص پلاستیک می‌تواند با بررسی دقیق ناحیه بینی شما، شکل و ساختار بینی شما را تشخیص دهد. بینی استخوانی به طور عمومی دارای ساختارهای استخوانی شدیدتری است که می‌تواند در تصاویر رادیولوژیک مشاهده شود.

دلیل انجام عمل بینی استخوانی

دلایل انجام عمل بینی استخوانی شامل:

بهبود عملکرد تنفسی:

 در برخی موارد، انحراف استخوان بینی می‌تواند تنفس را محدود کند. با انجام عمل بینی استخوانی، استخوان بینی به شکلی مناسب تغییر می‌کند و عبور هوا به طور موثر‌تر امکان‌پذیر می‌شود.

اصلاح بینی:

 در برخی افراد، بینی به دلیل نسبت غیرتعادلی اجزای آن، شکل نامناسبی دارد. با انجام عمل بینی استخوانی، ساختار استخوانی بینی به گونه‌ای تغییر می‌کند که تناسب و هماهنگی بهتری در ظاهر بینی ایجاد می‌شود.

ترمیم ضایعات و شکستگی‌ها:

 در صورت داشتن ضایعات استخوانی در بینی، مانند شکستگی‌ها، عمل بینی استخوانی برای ترمیم و بهبود استحکام استخوان‌ها ممکن است لازم باشد.

ترمیم بینی پس از جراحی‌های قبلی: 

در برخی افراد، پس از جراحی‌های قبلی بر روی بینی، نیاز به ترمیم و استحکام‌بخشی به استخوان بینی مطرح می‌شود.

افراد مناسب برای عمل بینی استخوانی

جراحی بینی کوتاه که به عنوان رینوپلاستی تقویت یا افزایش طول بینی نیز شناخته می شود، یک روش جراحی زیبایی است که برای رفع بینی هایی طراحی شده است که نسبت به بقیه اجزای صورت بسیار کوتاه هستند. در اینجا برخی از خصوصیات افرادی که کاندیدای مناسبی برای جراحی بینی استخوانی باشند، آورده ایم:

تناسب بینی:

 افرادی که احساس می کنند بینی شان در مقایسه با بقیه اجزای صورتشان به طور نامتناسبی است، جراحی بینی استخوانی را در نظر می گیرند. هدف این روش افزایش طول بینی برای دستیابی به ظاهری متعادل و هماهنگ صورت است.

هارمونی کلی صورت: 

کاندیداهای جراحی بینی کوتاه معمولاً به دنبال بهبود تعادل کلی و هماهنگی ویژگی های صورت خود هستند. بینی که بیش از حد کوتاه در نظر گرفته شود، می تواند بر نسبت زیبایی شناختی صورت تاثیر بگذارد.

وضعیت جسمی و عاطفی سالم: 

کاندیداهای مناسب برای هر جراحی زیبایی، از جمله جراحی بینی کوتاه، عموماً از سلامت جسمانی خوبی برخوردار هستند و انتظارات واقع بینانه ای در مورد نتایج این عمل دارند. رفاه عاطفی و ذهنیت پایدار نیز از عوامل مهم هستند.

درک روش:

 داوطلبان باید درک روشنی از روش جراحی بینی استخوانی، از جمله خطرات احتمالی، مزایا و روند بهبودی داشته باشند. ارتباط باز با جراح برای اطمینان از انتظارات واقع بینانه و رضایت از نتایج بسیار مهم است.

انگیزه برای جراحی:

 افرادی که به دنبال جراحی بینی کوتاه هستند باید تمایل واقعی به این عمل داشته باشند و به جای فشارهای خارجی، انگیزه اهداف زیبایی شناختی خود را داشته باشند.

مزایای عمل بینی استخوانی

مزایای عمل بینی استخوانی عبارتند از:

  1. بهبود عملکرد تنفسی.
  2. اصلاح شکل ظاهری بینی.
  3. ترمیم ضایعات و شکستگی‌ها.
  4. ترمیم بینی پس از جراحی‌های قبلی.
عمل بینی استخوانی

آیا بینی استخوانی بعد از عمل به حالت اول بازمی گردد؟

عمل بینی استخوانی یک روش جراحی است که برای اصلاح تناسب و شکل بینی استفاده می‌شود. بعد از جراحی بینی، استخوان‌ها و بافت‌های نرم در ناحیه بینی تغییر می‌کنند و به مرور زمان به حالت جدید خود تطبیق می‌یابند.

در موارد بسیار نادر، استخوان‌ها پس از جراحی به حالت قبلی خود باز میگردد. اما در اکثر موارد، پس از عمل بینی استخوانی، استخوان‌ها و بافت‌های نرم با توجه به نحوه اصلاح و تغییراتی که در آن‌ها ایجاد شده است، به حالت جدیدی تطبیق می‌یابند و بینی به شکل جدید خود می‌رسد.

به هر حال، برای اطمینان کامل و دقیق تر، بهتر است با پزشک خود در مورد جزئیات عمل بینی استخوانی خود صحبت کنید. پزشک شما می‌تواند بر اساس وضعیت شما و جزئیات عمل، به شما توضیحات دقیق‌تری درباره تغییراتی که بعد از عمل ممکن است رخ دهد، بدهد.

نحوه انجام عمل بینی استخوانی

نحوه انجام این عمل را به صورت کلی توضیح می‌دهم:

  • بخش مشاوره: قبل از انجام عمل بینی استخوانی، شما با پزشک خود مشاوره می‌کنید. در این جلسه، شما می‌توانید انتظارات و مشکلات خود را با پزشکان مطرح کنید و پزشک نیز می‌تواند شما را درباره نحوه انجام عمل و نتایج ممکن آگاه کند.
  • بیهوشی: در زمان عمل، شما مورد بیهوشی قرار می‌گیرید تا در طول جراحی هیچ درد یا توجهی نداشته باشید. 
  • دسترسی به استخوان‌ها: پس از بیهوشی، جراح به طور دقیق دسترسی به استخوان‌های بینی را فراهم می‌کند. این شامل برداشتن پوست از بینی یا برش های کوچک در داخل بینی است.
  • تغییرات در استخوان‌ها: جراح به صورت دقیق و متناسب با نیازهای شما استخوان‌های بینی را تغییر می‌دهد. این شامل برداشتن استخوان‌های اضافی، ترمیم استخوان‌ها، یا تغییر شکل استخوان‌ها می‌شود. برای این کار، جراح از ابزارهای جراحی مخصوص استفاده می‌کند.
  • ترمیم و بستن: پس از تغییرات مورد نیاز در استخوان‌ها، جراح پوست بینی را به طور دقیق بسته و می‌تواند در صورت لزوم دستورات لازم برای ترمیم و بهبود سریعتر بدهد.
  • پس از عمل: بعد از اتمام جراحی، شما به مراقبت‌های پسر عملی احتیاج خواهید داشت. این شامل استفاده از داروهای ضد درد، تغییرات در بستر خواب، محدودیت فعالیت‌های سنگین و دنبال کردن دستورات پزشک است. همچنین برخی از بیماران نیاز به پانسمان موقت در ناحیه بینی خود دارند.

آمادگی قبل از عمل بینی استخوانی

برای آمادگی قبل از عمل بینی استخوانی، شما باید:

  • دستورات پزشک را دقیقاً رعایت کنید.
  • در صورت تجویز، داروها را به طور منظم مصرف کنید.
  • قرار ملاقات‌های پیش از عمل را رعایت کنید.
  • از مصرف غذا و نوشیدنی‌ها قبل از عمل طبق دستور پزشک پیروی کنید.
  • رژیم غذایی و محدودیت فعالیت‌هایی مانند ورزش را رعایت کنید.
  • هر گونه سؤال یا نگرانی را با پزشک خود در میان بگذارید

مراقبت های بعد از عمل بینی استخوانی

مراقبت‌های بعد از عمل بینی استخوانی شامل:

  1. رعایت دستورات پزشک: دقیقاً دستورات پزشک را رعایت کنید، از جمله مصرف داروها و استفاده از پانسمان‌های مورد نیاز.
  1. استفاده از یخ: برای کاهش تورم و درد، از یخ یا پکیج‌های یخی استفاده کنید. اما توجه کنید که یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید و از قراردادن آن روی بینی خودداری کنید.
  1. استراحت و محدودیت فعالیت: به بدن خود استراحت کافی بدهید و فعالیت‌های سنگین را در ابتدا محدود کنید.
  1. حفظ تمیزی: ناحیه بینی را به طور دقیق با آب  تمیز کنید و از خراشیدن یا بریدن پوست اطراف بینی خودداری کنید.
  1. خواب به جهت بالا: در طول خواب، سر خود را در یک مکان بالا قرار دهید تا کمک به کاهش تورم شود.
  1. رژیم غذایی: از مواد غذایی نرم و آبکی مثل سوپ‌ها، پوره‌ها و غذاهای نرم استفاده کنید و از مصرف موادی که می‌توانند التهاب را افزایش دهند، مانند غذاهای چرب، تند و نمکی خودداری کنید.

مهم است که با پزشک خود در مورد مراقبت‌های بعد از عمل صحبت کنید و هر گونه نگرانی یا علامت غیرعادی را به او اطلاع دهید.

عمل بینی استخوانی

نتیجه گیری

جراحی بینی استخوانی به معنای انجام عمل جراحی بر روی استخوان‌های بینی است. این عمل جراحی با هدف تغییر شکل و اصلاح مشکلات استخوانی بینی انجام می‌شود، مانند انحراف استخوان بینی، سوءتناسب بینی و ترمیم ضایعات استخوانی. این جراحی می‌تواند بهبود عملکرد تنفسی، بهبود شکل ظاهری بینی و استحکام بیشتر استخوان‌های بینی را به دنبال داشته باشد.

سوالات متداول

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دکتر علیرضا بخشایی کیا

دکتر علیرضا بخشایی کیا، فوق تخصص جراحی پلاستیک در تهران رتبه برتر بورد تخصصی جراحی عمومی سال 1386 رتبه برتر بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیک در سال 1390 عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

مقالات مرتبط

سن مناسب جراحی بینی

سن مناسب جراحی بینی

سن مناسب عمل بینی متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. هرچند که در بسیاری از موارد، مناسب‌ترین سن برای جراحی بینی پس از رشد کامل استخوان‌ها و غضروف‌های بینی است....

جراحی انحراف بینی

جراحی انحراف بینی

عمل انحراف بینی یک روش جراحی ست که برای اصلاح شکل و ساختار بینی استفاده می‌شود. انحراف بینی به علت عوامل وراثتی، ضربه، عفونت یا تغییرات توسعه‌ای در بینی ایجاد شود. این...

تزریق کورتون به بینی درد دارد؟

تزریق کورتون به بینی درد دارد؟

تزریق کورتون به بینی بعد از جراحی یکی از بهترین و موثر ترین راه ها برای از بین بردن تورم بینی است. خوب است بدانید که تزریق کورتون بیش تر برای دماغ های گوشتی انجام می...

تغییرات چهره بعد از جراحی بینی

تغییرات چهره بعد از جراحی بینی

از گذشته های دور تاکنون انسان همیشه به دنبال راهی برای زیباتر شدن بوده است. به علت تغییر معیارهای زیبایی در طول زمان، انسان ها کارهای مختلفی مثل تغییر مدل مو و آرایش...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *