مدت زمان مطالعه ۹ دقیقه

جراحی بینی گوشتی

رینوپلاستی بینی گوشتی به جراحی گفته می شود که بر روی بینی انجام می شود که دارای پوست ضخیم  با سوراخ های باز در پوست است. با این روش نوک بینی گوشتی بیمار بالا می رود و غضروف بینی تقویت می شود. برای آشنایی بیشتر با رینوپلاستی گوشتی تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

جراحی بینی گوشتی

ویژگی های بینی گوشتی

با توجه به ویژگی های مختلف بینی خود می توانید متوجه شوید که بینی شما از نوع گوشتی است یا استخوانی. بینی های گوشتی دارای خصوصیات مختلفی هستند. از جمله:

پوست ضخیم

مهم ترین تفاوتی که میان بینی های گوشتی و استخوانی وجود دارد، میزان ضخامت پوست بینی است. ضخامت پوست روی بینی های گوشتی بسیار بیشتر از بینی های استخوانی است. به همین دلیل روند جراحی در این نوع بینی ها دشوار تر است. همچنین یکی از دلایل برگشت بینی گوشتی بعد از عمل نیز به همین جنس ضخیم پوست بینی وابسته است.

اسکلت ضعیف

اسکلت بینی شامل استخوان ها و غضروف های آن است. در بینی گوشتی این اسکلت شامل بافت ضعیف تری نسبت به بینی استخوانی است. به همین دلیل است که نمی توان در حین جراحی بینی تغییرات زیادی بر روی آن ایجاد کرد.

به همین دلیل یک جراح بینی خوب می داند که نباید ضعف این اسکلت را تشدید کند و در عوض باید به تقویت آن بپردازد.

بسیاری از جراحان بینی حاذق می توانند با کمک گرفتن از غضروف های بخش های دیگر بدن بیمار مانند گوش و یا دنده ها به تقویت غضروف های بینی کمک شایانی نموده و در نتیجه از تضعیف آن و بروز افتادگی بینی بعد از عمل جلوگیری نمایند.

وجود غدد چربی زیاد زیر بافت پوست

ممکن است شما نیز دارای بینی گوشتی باشید و دیده باشید که چقدر پوست این نوع بینی ها چرب است و چه تعداد زیادی حفرات پوستی بر روی آن وجود دارد. این غدد چربی در بینی های استخوانی وجود ندارند و به نوعی یکی از ویژگی های مخصوص بینی های گوشتی به حساب می آیند.

جراحی بینی گوشتی در مقایسه با سایر انواع جراحی بینی چگونه است؟

در گذشته، رینوپلاستی گوشتی اغلب شامل برداشتن غضروف بینی می شود. با این حال، گاهی اوقات منجر به فرورفتگی و زخم در پوست می شد و دستیابی به ظاهری متعادل و طبیعی برای بیمار را عملا غیر ممکن می کرد. در حال حاضر با انجام رینوپلاستی بینی گوشتی توسط دکتر علیرضا بخشایی کیا، بیمار می تواند ظاهر صورت خود را زیباتر کرده و از بینی تکمیل کننده اجزای صورت لذت ببرد.

اگر بیمار واجد شرایط جراحی بینی گوشتی هستید، دکتر بخشایی کیا یک برنامه درمانی شخصی را طراحی می کند. یا اگر معتقد است که بیمار از سایر روش های جوان سازی صورت سود می برد، بینش هایی درباره این درمان ها ارائه می دهد.

آیا واجد شرایط جراحی بینی گوشتی هستید؟

فردی که با بینی گوشتی یا نوک بینی گوشتی سروکار دارد، ممکن است واجد شرایط رینوپلاستی بینی گوشتی باشد. دکتر بخشایی کیا برای بررسی صلاحیت بیمار برای انجام رینوپلاستی درخواست مشاوره می دهد.

مشاوره با بیمار اطلاعات ارزشمندی را ارائه می دهد، به ویژه برای فردی که می خواهد تا حد امکان در مورد جراحی زیبایی گوشتی و سایر درمان های جوانسازی صورت بیاموزد. دکتر بخشایی کیا از این مشاوره برای ارزیابی ویژگی های بینی و صورت بیمار و همینطور سابقه پزشکی  او استفاده می کند. سپس تعیین می کند که آیا بیمار واجد شرایط انجام رینوپلاستی بینی گوشتی یا سایر روش های جوانسازی صورت است یا خیر و توصیه های لازم به بیمار بکند.

روش جراحی بینی گوشتی

برای موثر شدن جراحی بینی چربی، از تکنیک های زیر استفاده می شود:

  • پیوند غضروف: از آنجایی که پوست بینی ضخیم است، پیوند غضروف بهتر است برای نشان دادن مشخصات نوک بینی و پل استفاده شود.
  • کاهش چربی در بافت نرم: چربی های تشکیل دهنده بافت نرم، به ویژه در نوک بینی، به طرز ماهرانه ای نازک می شوند تا خواص بینی را بهتر نشان دهند.
  • کاهش متناسب اندازه بینی: اگر فاصله بین پوست و اسکلت بینی بیش از حد باشد، احتمال ایجاد اسکار یا ایجاد چربی اضافی بیشتر است که باعث تغییر شکل نامطلوب می شود.
  • پشتیبانی ساختاری بینی: پوست ضخیم تر به دلیل وزن سنگین تر، به ساختار محکم تری نیاز دارد. بنابراین جراحان مجرب زیبایی ایران تناسب صحیحی بین اندازه و ساختار بینی ایجاد خواهند کرد. پس از بازگرداندن پوست بینی به موقعیت طبیعی خود، ساختار تقویت شده به پوست کمک می کند تا موقعیت بهتری پیدا کند.

به طور کلی، جراحی بینی با پوست ضخیم گوشتی نیاز به تخصص و تجربه بالایی دارد، زیرا درک صحیح جراح از اندازه بینی مناسب برای به دست آوردن نتیجه خوب حیاتی است.

جراحی-بینی-گوشتی

مراقبت های بعد از جراحی زیبایی گوشتی

شما باید دستورات جراح خود را پس از جراحی دنبال کنید:

  • استفاده از کمپرس سرد برای کاهش تورم و کبودی
  • استفاده به موقع از دارو های تجویز شده
  • برای پیشگیری از سرماخوردگی و سرفه از دارو های تجویز شده برای سرماخوردگی استفاده کنید.

برای جلوگیری از تشکیل پوست جدید برای به دست آوردن نتیجه بهتر، معمولا در دراز مدت نگه داشتن نوار بینی حداقل یک مدت روی بینی ضروری است.

آیا عمل بینی گوشتی برگشت می کند؟

یکی از مهم ترین عارضه هایی که بعد از جراحی بینی گوشتی احتمال بروز و ظهور آن وجود دارد، بازگشت بینی به حالت آن قبل از عمل است. در واقع بینی های گوشتی به دلیل این که غضروف کم و ضعیفی دارند، پس از انجام جراحی هیچ گونه غضروف و استخوان حمایتی در نوک بینی وجود ندارد. در نتیجه افتادگی نوک بینی رخ می دهد.

افتادگی بینی به معنای پایین آمدن نوک بینی بیش از حد طبیعی است. در این موارد گفته می شود که نتیجه جراحی بینی بازگشت کرده است و زیبایی تا حدودی از بین رفته است.

در وضعیت طبیعی، نوک بینی یا لب بالایی باید زاویه 90 تا 110 درجه داشته باشد. اما در بینی های افتاده این زاویه کمتر از 90 درجه است.

نکته قابل توجه این است که در این روزها با توجه به تکنیک های نوینی که در جراحی بینی به کار گرفته می شود احتمال بروز این عارضه به کمترین میزان ممکن رسیده است.

یعنی در گذشته ممکن بود همه ی افرادی که دارای بینی گوشتی بودند و عمل بینی انجام می دادند، بعد از مدتی از نتیجه ی کار نارضایتی پیدا کنند.

ولی امروزه با پیشرفت علم پزشکی و جراحی بینی، راه های مختلفی را می توان در پیش گرفت و به این طریق از افتادگی نوک بینی گوشتی بعد از عمل جلوگیری کرد.

نمونه طبیعی
در این تصویر، نمونه کار عمل بینی گوشتی دکتر علیرضا بخشایی کیا را می بینید که در طی آن پهنای پایه و تیغه ی بینی کمتر شده و به این ترتیب سایز بینی کاهش یافته است. جراح بینی در هنگام انجام عمل باید توجه داشته باشد که به استخوان ها و غضروف های بنیی گوشتی آسیبی وارد نکند.

جلوگیری از برگشت بینی گوشتی

یکی از اقداماتی که در جهت جلوگیری از برگشت بینی گوشتی انجام می شود، تقویت غضروف بینی است. همان طور که گفته شد، بینی های گوشتی دارای غضروف کم و استخوان ضعیف هستند. به همین منظور برای تقویت و بهبود غضروف در این ناحیه از بخش های دیگر بدن غضروف برداشت می شود سپس در ناحیه نوک بینی پیوند می خورد.

از دیگر اقداماتی که برای پیشگیری از بازگشت نتیجه جراحی انجام می شود چسب زدن به بینی است. چسب هایی که بعد از عمل بینی نصب می شوند به فرم گیری بهتر نوک بینی کمک می کند.

به همین دلیل توصیه می شود که در مدت زمان مشخصی که پزشک مشخص کرده است، حتما چسب را به طور صحیح روی بینی قرار دهید.

از دیگر مزایای چسب زدن به بینی های گوشتی این است که روند بهبودی تورم بعد از عمل بینی سریع تر می شود و نتیجه ی نهایی نمایان می شود.

بینی ام گوشتی است، آیا جراحی کنم؟

بسیاری از افراد از ترس بازگشت نتیجه جراحی بینی گوشتی برای انجام آن تردید دارند. به همین دلیل از پزشکان و متخصصین در این حوزه مشورت هایی می گیرند.

برای راهنمایی و پاسخ به این سوال باید بگوییم در صورتی که بهترین جراح بینی برای عمل بینی گوشتی انتخاب شود نتیجه ای که حاصل می آید موفق خواهد بود.

چرا که انتخاب درست جراح بینی یکی از مهم ترین اقداماتی است که می توان برای داشتن تجربه ی هر چه بهتر و گرفتن نتیجه ی هر چه درخشان تر از عمل بینی گوشتی مورد انجام قرار داد.

بنابراین مهم ترین اقدامی که می توانید انجام دهید این است در هنگام انتخاب جراح بینی نهایت دقت را داشته باشید و تحقیقات لازم را در خصوص توانمندی و مهارت وی انجام دهید.

بهترین دکتر برای جراحی بینی گوشتی می تواند با تکیه بر مهارت و دانشی که کسب کرده است بهترین برنامه را طراحی کند و تکنیک های نوینی را به کار گیرد. البته این به این معنا نیست که برای انجام عمل بینی استخوانی نباید به همین اندازه در انتخاب جراح دقت کرد.

عمل-بینی گوشتی

نتیجه گیری

جراحی بینی گوشتی، در نوک یا پل میانی با استفاده از ترکیبی از گرافت های پخش کننده غضروف و تغییر موقعیت نوک بینی در جراحی بینی گوشتی برطرف می شود.

سوالات متداول

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4.5]

دکتر علیرضا بخشایی کیا

دکتر علیرضا بخشایی کیا، فوق تخصص جراحی پلاستیک در تهران رتبه برتر بورد تخصصی جراحی عمومی سال 1386 رتبه برتر بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیک در سال 1390 عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

مقالات مرتبط

سن مناسب جراحی بینی

سن مناسب جراحی بینی

سن مناسب عمل بینی متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. هرچند که در بسیاری از موارد، مناسب‌ترین سن برای جراحی بینی پس از رشد کامل استخوان‌ها و غضروف‌های بینی است....

جراحی انحراف بینی

جراحی انحراف بینی

عمل انحراف بینی یک روش جراحی ست که برای اصلاح شکل و ساختار بینی استفاده می‌شود. انحراف بینی به علت عوامل وراثتی، ضربه، عفونت یا تغییرات توسعه‌ای در بینی ایجاد شود. این...

عمل بینی استخوانی + نحوه انجام جراحی

عمل بینی استخوانی + نحوه انجام جراحی

عمل بینی استخوانی، یک روش جراحی است که برای تغییر شکل و اصلاح بینی با استفاده از جراحی در بخش‌های استخوانی بینی انجام می‌شود. این عمل برای بهبود عملکرد تنفسی و اصلاح...

تزریق کورتون به بینی درد دارد؟

تزریق کورتون به بینی درد دارد؟

تزریق کورتون به بینی بعد از جراحی یکی از بهترین و موثر ترین راه ها برای از بین بردن تورم بینی است. خوب است بدانید که تزریق کورتون بیش تر برای دماغ های گوشتی انجام می...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه

ترک بک ها/پینگ بک ها

  1. بهترین جراح بینی در تهران - دکتر علیرضا بخشایی کیا - […] جراحی انواع بینی های گوشتی یا استخوانی و تبحر در انجام عمل بینی گوشتی و جراحی بینی […]
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *