دکتر علیرضا بخشایی کیا / جراحی ترمیمی / شکاف لب و کام + بهترین جراح شکاف لب تهران
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

شکاف لب و کام + بهترین جراح شکاف لب تهران

شکاف لب و کام یکی از نقایص مادرزادی می باشد ، این بیماری زمانی رخ می دهد که بافت کافی برای ایجاد کام و لب وجود ندارد. در دوره جنینی تشخیص شکاف لب معمولا در سه ماهه دوم یا سوم داده میشود ولی با سونوگرافی سه بعدی میتوان با دقت بالاتر و در زمان زودتر این انومالی را تشخیص داد.

اگر یکی از والدین شکاف لب یا کام داشته باشد احتمال درگیری فرزندشان 4 درصد است ولی در صورتیکه این والدین یک فرزند درگیر هم داشته باشند احتمال درگیری فرزند بعدی 17 درصد است.

ایجاد شکاف لب و کام

لب و کام فقط در چند هفته اول بارداری اغلب قبل از اینکه زن حتی بفهمد باردار استT شروع به شکل گیری می کند. در این مدت، سقف دهان شروع به رشد می کند و در نهایت دو طرف کام در اکثر نوزادان به طور مساوی به هم می پیوندند. با این حال، در برخی موارد سقف دهان به درستی به هم جوش نمی خورد و باعث ایجاد شکاف کام می شود. شکاف ممکن است از طریق لب گسترش یابد و لب را نیز درگیر کند.

شکاف لب چیست و انواع آن

شکاف لب یک شکاف غیر طبیعی در لب بالایی است که گاهی اوقات لثه بالایی (آلوئول) نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. به طور معمول لب در هفته های 4 تا 6 بارداری تشکیل می شود. اگر به دلایلی اجزای لب به درستی کنار هم قرار نگیرند، نوزاد با شکاف لب متولد می شود.

شکاف لب می تواند به روش های مختلفی ظاهر شود. شکاف کامل لب زمانی است است که دهانه آن از لب تا سوراخ بینی کشیده می شود. شکاف ناقص لب زمانی است که شکاف لب قبل از رسیدن به سوراخ بینی به پایان می رسد و مقداری بافت زیر سوراخ بینی به هم متصل شود. شکاف لب می تواند در یک طرف لب (یک طرفه) یا دو طرف لب (دو طرفه) ایجاد شود.

شکاف-لب

شکاف کام چیست و انواع آن

شکاف کام می تواند در ظاهر و شدت متفاوت باشد. کام از دو بخش اصلی تشکیل شده است. یک جزء استخوانی به نام کام سخت و یک جزء عضلانی به نام کام نرم. ممکن است یک شکاف کام نرم به تنهایی وجود داشته باشد، یا شکاف می تواند از طریق کام نرم و سخت گسترش یابد.

انواع شکاف کام

انواع شکاف کام و لب

شایع ترین شکل شکاف، لب و کام را درگیر می کند و می تواند فقط یک طرف (شکاف لب و کام یک طرفه) در سمت راست یا چپ یا هر دو طرف (دوطرفه) را درگیر کند. هر شکاف از نظر شدت و وسعت متفاوت است. کودکان مبتلا به شکاف کام و لب اغلب نیاز به نظارت و درمان بیشتر در حوزه های گفتار، شنوایی و دندانپزشکی دارند.

دلایل شکاف لب و کام

این عارضه از شایع ترین ناهنجاری های مادرزادی هستند که 1.1 از هر 1000 نوزاد را مبتلا می کند.  به طوری که می توان گفت تقریباً 70 درصد از نوزادان مبتلا به شکاف کام و لب و 50 درصد از نوزادان تنها با شکاف کام غیر سندرمی هستند. درصد کمی از نوزادان مبتلا ممکن است ناهنجاری هایی در نقاط دیگر صورت یا سایر قسمت های بدن خود داشته باشند.

علت دقیق شکاف کام و لب مشخص نیست، با این حال تصور می‌شود که هم عوامل ژنتیکی و هم عوامل محیطی ممکن است در این امر نقش داشته باشند.

برخی از عواملی که ممکن است احتمال تولد کودک با شکاف کام یا لب را افزایش دهند شامل: سیگار کشیدن، مصرف الکل یا برخی از داروهای مصرف شده در دوران بارداری می شود.

همچنین اگر سایر اعضای خانواده تحت تأثیر قرار گیرند، احتمال ایجاد شکاف افزایش می یابد.

تشخیص شکاف لب و کام

شکاف لب اغلب در سونوگرافی در هفته بیستم بارداری تشخیص داده می شود، اما تشخیص شکاف کام در این زمان دشوارتر است. برای تشخیص نوع و شدت شکاف، معاینه کامل صورت و دهان نوزاد در بدو تولد ضروری است.

  • مشکل در تغذیه
  • مشکل در بلع، با احتمال خروج مایعات یا غذا از بینی
  • صدای صحبت کردن بینی
  • عفونت مزمن گوش

از نشانه های تشخیصی این عارضه می باشند.

درمان شکاف لب و کام

برای درمان شکاف لب و کام جراحی پلاستیک، گوش و حلق و جراحی بینی و جراحی دهان در مراحل مختلف رشد توصیه می شود.

آلوئول  قسمت استخوانی لثه بالایی است که دندان ها از طریق آن رویش می کنند. اگر شکاف آلوئول را درگیر کند، در زمان جراحی لب ترمیم می شود. با این حال، این فقط می تواند یک ترمیم بافت نرم باشد و قسمت استخوانی آلوئول باید با پیوند استخوان در حدود 8 تا 12 سالگی به هم متصل شود. مغز استخوان نرم معمولاً از لگن یا درشت نی گرفته می شود و در ناحیه لثه قرار می گیرد تا پایه ای پایدار برای رشد دندان های بالغ فراهم کند.

بسیاری از کودکانی که با شکاف لب متولد می شوند، دندان های خود را به ویژه در اطراف ناحیه شکاف از دست می دهند. همچنین احتمال دندان های اضافی یا بدشکلی دندان ها نیز وجود دارد. مهم است که از دندان های کودک شما به دقت مراقبت شود. از 18 ماهگی، معاینه و مراقبت منظم توسط دندانپزشکی با تجربه در مدیریت شکاف مهم است.

جراحی شکاف کام

اقدامات ارتودنسی در 3 ماه اول می تواند از شدت بدشکلی بکاهد و نتیجه عمل ترمیمی را مطلوب تر نماید؛ و به دنبال آن در سن 3تا 5 ماهگی عمل جراحی ترمیم شکاف لب باید انجام شود؛ سن مناسب برای ترمیم شکاف کام 10 تا 12 ماهگی است

شکاف کام ولب تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی شخص دارد که در برخی از موارد سبب تاثیرات روانی مخربی بر روی بیمار میشود ، جهت پیشگیری از تمام عوارض این بیماری نیاز است درمان به موقع صورت گیرد.

نتیجه گیری

شکاف لب و کام در سمت چپ بیشتر دیده م یشود؛ شکاف لب در پسر ها وشکاف کام در دخترها شایعتر است. مادر و پدری که شکاف لب یا کام نداشته اند در صورتی که یک فرزند مبتلا به شکاف کام یا لب داشته باشند احتمال اینکه فرزند بعدی درگیر باشد 4 درصد است؛ و در صورتیکه دو فرزند مبتلا داشته باشند احتمال درگیری فرزند بعدی 9 درصد است.

تغییر شکل بینی اغلب با شکاف لب همراه است. بدشکلی بینی معمولاً در زمان جراحی لب، با بهبودی چشمگیر، مورد توجه قرار می گیرد، اما اغلب برای بهبود ظاهر بینی نیاز به جراحی بیشتری است. این عمل ترجیحاً باید پس از اتمام رشد صورت در نوجوانی انجام شود، اگرچه گاهی اوقات ممکن است این جراحی زمانی که کودک در سن دبستان است انجام شود.

بیشتر بخوانید=> زاویه دار کردن فک

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دکتر علیرضا بخشایی کیا

دکتر علیرضا بخشایی کیا، فوق تخصص جراحی پلاستیک در تهران رتبه برتر بورد تخصصی جراحی عمومی سال 1386 رتبه برتر بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیک در سال 1390 عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

مقالات مرتبط

چسبندگی انگشتان یا همان سینداکتیلی چیست؟

چسبندگی انگشتان یا همان سینداکتیلی چیست؟

هر کودکی ممکن است به دلایل مختلف دچار برخی مشکلات باشد که به طور معمول به این مشکلات نواقص مادرزادی نیز می گویند. یکی از مشکلاتی که به صورت مادرزادی کودکان با سر و کار...

اتوپلاستی | جراحی زیبایی گوش

اتوپلاستی | جراحی زیبایی گوش

اتوپلاستی، یک عمل جراحی است که برای تغییر شکل یا تغییر موقعیت گوش انجام می شود. معمولا برای اصلاح گوش های برجسته  یا بیرون انجام می شود. اتوپلاستی هم در کودکام و در...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *