دکتر علیرضا بخشایی کیا / پروتزها / مراقبت های بعد از عمل زیبایی سینه
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

مراقبت های بعد از عمل زیبایی سینه

جراحی پروتز سینه از جمله جراحی های زیبایی پرطرفداری است که این روزها به طور گسترده توسط جراحان فوق تخصص پلاستیک انجام می شود. در روند جراحی پروتز سینه با استفاده از بهترین پروتز های مصنوعی می توانند سینه ها را بزرگ و خوش فرم می کنند. اما به هر حال روند جراحی و مراقبت های بعد از پروتز سینه از درجه اهمیت بالایی برخوردار است که افراد باید تمامی نکات مربوط به آن را بدانند. در این مقاله مهم ترین توصیه های بعد از عمل پروتز سینه را آورده ایم. با ما همراه باشید تا نکات ضروری و مهم در خصوص اقدامات بعد از پروتز سینه را در اختیارتان قرار دهیم.

عوارض پروتز سینه

بعد از انجام جراحی پروتز سینه با عارضه ها و مشکلاتی روبرو می شویم که برخی از آن ها طبیعی و موقتی هستند. مثل:

  • درد
  • تورم
  • کبودی
  • التهاب
  • خونریزی

در روند جراحی برای قرار دادن پروتز در سینه برش هایی ایجاد شده و سپس این برش ها بخیه زده می شوند. به همین دلیل طبیعی است که عوارض پروتز سینه مانند خونریزی ایجاد شوند. اما جراح با ارائه راهکار هایی می تواند میزان عوراض را کاهش و سرعت بهبودی را افزایش دهند.

مهم ترین مراقبت های بعد از پروتز سینه

بخشی از مراقبت های بعد از پروتز سینه مربوط به روز اول و در ساعات اولیه بعد از جراحی پروتز سینه است ولی برخی از آن ها به روزهای بعدی مربوط می شود.

مهم ترین مراقبت هایی که باید از سوی پزشکان انجام شوند، به شرح زیر هستند:

در بخش ریکاوری پایداری علائم حیاتی و سلامت کلی بدن شما مورد بررسی قرار می گیرد. این موارد به دلیل این که تحت بیهوشی بوده اید و جراحی بر روی شما انجام شده است اهمیت زیادی دارد. بنابراین باید ساعات اولیه در بیمارستان بستری باشید تا در صورت بروز مشکل سریعاً اقدامات درمانی انجام شود.

به دلیل تاثیر داروهای بیهوشی در 24 ساعت اول حس گیجی و حالت تهوع دارید بهتر است کسی کنار شما باشد تا بتوانید از وی کمک بخواهید.

مهم ترین اقداماتی که خود شما باید انجام دهید از این قرار است:

تغذیه بعد از پروتز سینه

  • استفاده از انواع مایعات و غذاهای نرم و آبکی مثل سوپ و آش: غذاهای آبکی و نرم از بروز یبوست جلوگیری می کنند به همین دلیل بهتر است که از این مواد غذایی استفاده کنید.
  • مصرف غذاهای کم نمک: به مدت دو هفته استفاده از نمک زیادی ممنوع است زیرا که نمک باعث می شود تورم افزایش پیدا کند و مایعات در بدن جمع شوند.
  • استفاده از انواع سبزیجات و میوه جات
  • مصرف میوه ها: مصرف انواع میوه ها علی الخصوص آناناس و آب آناناس بهترین ماده غذایی برای کاهش تورم و کبودی در محل جراحی شده
تغذیه بعد از پروتز سینه

توقف مصرف دخانیات و الکل

مواد شیمیایی موجود در سیگار و نوشیدنی های الکلی می توانند توانایی بافت های مختلف بدن در ترمیم جای بخیه ها و برش ها را با مشکل رو به رو سازند.

به همین دلیل است که از شما خواسته می شود که هر اندازه که می توانید، از مصرف این مواد دوری نموده و حدود 3 هفته قبل و بعد از عمل های زیبایی علی الخصوص عمل پروتز سینه از مصرف دخانیات و الکل اجتناب نمایید.

مصرف داروها به طور مرتب

استفاده مرتب از داروها و قرص هایی که از سوی جراح سینه تجویز شده است، برای کنترل عوارض عمل پروتز سینه و جلوگیری از پیش آمدن شرایط پیچیده ضروری است.

خودداری مصرف داروهای رقیق کننده خون

اجتناب از مصرف آسپرین و انواع داروهای رقیق کننده یا ضدانعقاد خون به مدت دو هفته بعد از جراحی پروتز سینه ضروری است؛ چرا که با کاهش غلظت خون بروز عوارضی مثل خونریزی شدید محتمل است.

داشتن فعالیت بدنی کافی

سه نوبت پیاده روی در طول روز بعد از جراحی پروتز سینه اقدام بسیار مفیدی در جهت کمک به بهبود متابولیسم بدن و در نتیجه طی کردن هر چه سریع تر روند بهبودی است. همچنین پیاده روی باعث می شود خطر لخته شدن خون کاهش پیدا کند.

عدم حمل وسایل سنگین

بلند کردن و جا به جا کردن وسایل سنگین باعث می شود که به بدن و محل بخیه های پروتز سینه فشار وارد شود. به همین دلیل اگر فرزند کوچکی دارید که برای جا به جایی اش او را در آغوش می گیرید، بهتر است به مدت یک ماه از کمک همسر خود یا وسایلی همچون کالسکه استفاده کنید تا کمترین فشار وارده به سینه ها و بخیه های خود را تجربه کرده و هر چه کمتر دچار پیچیدگی های خاص این اقدام شوید.

فعالیت های کششی انجام ندهید

خم شدن و فعالیت های کششی بعد از جراحی پروتز سینه ممنوع است تا روند بهبودی تکمیل شود. در صورتی که شما با انجام این گونه فعالیت ها به سینه های خود فشار بیاورید، ممکن است روند بهتر شدن حالتان بیشتر از حالت معمول طول بکشد.

ورزش بعد از پروتز سینه

از انجام حرکات ورزشی ای که به ناحیه سینه و بازو ها فشار زیادی وارد می کند باید برای مدت زمان چند ماه پرهیز شود زیرا این فعالیت ها می توانند به محل جراحی شده آسیب بزند.

در حقیقت انجام حرکات سنگین ورزشی بعد از جراحی پروتز سینه تا دو ماه بعد از عمل ممنوعیت دارند و بهتر است در این زمینه به توصیه های جراح خود گوش کنید.

اجتناب از رانندگی کردن به مدت دو هفته

ممکن است تا دو هفته بعد از جراحی پروتز سینه عوارض اولیه ی آن را تجربه کنید و لازم باشد برای کنترل آن ها داروهای مختلفی از جمله داروهای مسکن استفاده نمایید. به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از خواب آلودگی در هنگام رانندگی و بروز اتفاقاتی مانند تصادفات، تا زمانی که در حال مصرف این داروها هستید، از این اقدام پرهیز نمایید.

سوتین بعد از عمل پروتز

سوتین های طبی امروزه به وفور در بازار یافت می شوند. استفاده از یکی از این محصولات به قرار گرفتن پروتز در محل اصلی و درست خود کمک کرده و باعث می شوند که پروتز در جای خود ثابت شود.

سوتین بعد از پروتز

نحوه خوابیدن بعد از عمل پروتز سینه

نحوه ی درست خوابیدن بعد از عمل پروتز سینه به شکل طاق باز و روی کمر است. فشار آمدن به پروتز ها باعث می شود حرکت کنند و نمای ظاهری سینه ها نامناسب و نامتقارن می شود. به همین دلیل بهتر است که از خوابیدن به روی شکم خودداری کنید.

اهمیت مراقبت های بعد از عمل پروتز سینه

همان طور که می دانید، پروتز سینه بافتی خارجی است که در داخل بافت سینه قرار می گیرد و به این ترتیب ممکن است در جای خود جا به جا شده و از محل اصلی و مناسب خود خارج شود.

به همین دلیل اگر می خواهید نتیجه ای که از جراحی پروتز سینه گرفته اید، پایدار باقی بماند، باید مراقبت های بعد از عمل را جدی گرفته و به همه ی آن ها عمل کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پروتز سینه و اقدامات بعد از آن، عوارض ها و نحوه ی انجام جراخی می توانید سوالات متداول پروت سینه را مطالعه کنید و جواب آن ها را از دکتر بخشایی کیا فوق تخصص جراحی پلاستیک در تهران بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4.5]

دکتر علیرضا بخشایی کیا

دکتر علیرضا بخشایی کیا، فوق تخصص جراحی پلاستیک در تهران رتبه برتر بورد تخصصی جراحی عمومی سال 1386 رتبه برتر بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیک در سال 1390 عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

مقالات مرتبط

هزینه پروتز سینه در سال 1402

هزینه پروتز سینه در سال 1402

هزینه پروتز سینه، با توجه به اهداف هر بیمار طراحی شده است. پیچیدگی، زمان مورد نیاز و تکنیک های مورد استفاده تعدادی از عواملی هستند  که هنگام تعیین هزینه پروتز سینه...

تزریق چربی به سینه؛ معرفی و مزایا

تزریق چربی به سینه؛ معرفی و مزایا

تزریق چربی به سینه، به این صورت است که جراح پلاستیک از طریق انتقال چربی به سینه برای بزرگ کردن سینه های شما استفاده می کنند. سپس سلول های چربی تصفیه شده را به سینه های...

ماموپلاستی (عمل کوچک کردن سینه)

ماموپلاستی (عمل کوچک کردن سینه)

ماموپلاستی برای افزایش ظاهر، اندازه و کانتور سینه زنان انجام می شود. خانم ها به دلایل مختلف به بزرگ کردن سینه فکر می کنند. لیفت سینه که به عنوان ماستوپکسی نیز شناخته می...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *