دکتر علیرضا بخشایی کیا / جراحی بینی / تمیز کردن بینی بعد از جراحی بینی
مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

تمیز کردن بینی بعد از جراحی بینی

تمیز کردن بینی بعد از جراحی بینی نقش مهمی در بهداشت بینی دارد. برای تمیز کردن بینی دوبار در روز آن را تمیز کنید و از التهاب و لخته شدن خون در داخل سوراخ های بینی جلوگیری کنید.همچنین تمیز کردن بینی بعد از عمل بینی بوی بد ناشی از خون خشک را از بینی شما از بین می برد و بوی بد دهان را کاهش می دهد.

اگر به دنبال اطلاعاتی در مورد روند بهبودی جراحی بینی یا نحوه تمیز کردن بینی خود بعد از جراحی بینی هستید ، امروز تمام اطلاعاتی را که باید بدانید تا همه چیز به خوبی پیش برود را به شما می گوییم.

شستشوی-بینی-بعد-عمل-بینی

برداشتن پلاگ و اسپلینت بینی

پلاگ ها پس از زمان تعیین شده توسط جراح بینی از بینی خارج می شوند که زمان خروج بستگی به نوع جراحی زیبایی بینی دارد. در طی چند روز آینده بعد از برداشتن پلاگ و اسپلینت بینی رعایت بهداشت در داخل سوراخ های بینی و تمیز کردن بینی بعد از جراحی بینی ضروری است. برای این کار می‌توانید از سواب‌های پنبه‌ای مانند گوش‌های آغشته به پراکسید هیدروژن استفاده کنید. این به شما کمک می کند پوسته ها را از بین ببرید و از گرفتگی جلوگیری کنید

بعد از یک هفته، آتل یا گچ از بینی خارج می شود. سپس در صورت لزوم از چسب های نواری یا نوع دیگری از آتل استفاده می شود.

توصیه می شود تا یک ماه از عینک زدن، ورزش و تلاش هایی مانند باد کردن دهان خودداری کنید. اجتناب از نور خورشید یا اشعه ماوراء بنفش به مدت حداقل سه ماه و همیشه استفاده از ضد آفتاب بسیار مهم است.

تمیز کردن بینی بعد از عمل

نحوه تمیز کردن بینی بعد از جراحی بینی

در طول ریکاوری جراحی بینی، رعایت دستورات بهترین جراح بینی ضروری است. همچنین تمیز کردن بینی بعد از جراحی برای بهبودی مناسب بسیار مهم است.

یکی از راه های تمیز نگه داشتن ناحیه آسیب دیده شستشوی بینی است. این کار از احتقان بینی پس از برداشتن پلاگ ها جلوگیری می کند.

در ادامه روش صحیح شستشوی سوراخ های بینی را بعد از عمل جراحی بینی توضیح می دهیم. 

مرحله 1: محلول را آماده کنید

میتوانید از سرم های شستشو و یا محلول های خانگی برای تمیز کردن بینی بعد از جراحی استفاده کنید.

برای درست کردن محلول در یک لیوان تمیز نصف قاشق چایخوری نمک بدون ید را با 8 قاشق غذاخوری آب گرم مخلوط کنید. یک پیمانه جوش شیرین اضافه کنید. خوب هم بزنید تا نمک و جوش شیرین در آب گرم حل شود. مهم است که از نمک ید استفاده نکنید، زیرا ید می تواند ناحیه بینی را تحریک کند.

مرحله 2: قرار گیری در موقعیت

برای تمیز کردن و شستشو بینی بعد از جراحی باید با سر به سمت پایین روی سینک خم شوید.

مرحله 3: نحوه تمیز کردن بینی بعد از جراحی

برای انجام شستشو و تمیز کردن بینی بعد از جراحی بینی به ظرف مخصوص شتشوی بینی نیاز دارید. ظرف را را با محلول نمکی پر کنید و نوک آن را در یکی از سوراخ های بینی فرو کنید و ظرف را فشار دهید تا محتویات داخل بینی خالی شود، اجازه دهید آب نمک برای یک دقیقه اثر کند و به آرامی باد کند. همین کار را در سوراخ دیگر تکرار کنید.

نحوه تمیز کردن بینی در یک ماه اول بعد از جراحی بینی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تمیز کردن بینی بعد از چند هفته پس از عمل بینی به ادامه مطلب مراجعه کنید:

اولین هفته

در هفته اول بعد از جراحی بینی، بینی بسیار مستعد است، زیرا بخیه های آن جذب نمی شود و همچنان تامپون در داخل سوراخ های بینی وجود دارد. بنابراین فقط قسمت بیرونی بینی خود را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید. با این حال، در برخی موارد، جراح از بیمار می خواهد که برای جلوگیری از هرگونه عفونت، از محلول آب و نمک برای شستن مجاری بینی استفاده کنید.

هفته دوم و سوم

پس از برداشتن بانداژ و تامپون ها، میتوانید بینی خود را با آب گرم بشویید. مراقب باشید پارچه یا حوله را روی بینی خود نکشید. سپس، اگر هر شش ساعت یکبار سوراخ های بینی خود را با سرم نمکی آغشته کنید.

هفته چهارم

در هفته چهارم بینی شما تقریبا به طور کامل بهبود می یابد و می توانید آن را با سرم نمکی و سرنگ شستشو دهید. با این، حال باید مراقب باشید که سرنگ را بیش از حد به داخل سوراخ های بینی فشار ندهید، زیرا ممکن است به بینی آسیب برساند و نتایج نهایی جراحی را تحت تاثیر قرار دهد.

تمیز-کردن-بینی-بعد-از-جراحی-بینی

تامپون بعد از جراحی بینی

تامپون بعد از جراحی بینی ضروری است، زیرا از خونریزی بینی جلوگیری می کند یا حداقل میزان خونریزی را در دوره نقاهت کاهش می دهد. همچنین ساختار بینی تا چند روز پس از عمل قابل انعطاف است، بنابراین تامپون ها به عنوان یک ساختار مصنوعی عمل می کنند که استخوان ها و غضروف بینی را در جای خود نگه می دارد.

شستشوی صورت و بینی بعداز جراحی بینی

اگرچه شستن صورت و بینی بعد از جراحی بینی می تواند وسوسه انگیز باشد، برخی از دستورالعمل ها باید رعایت شود. اول از همه تا زمانی که آتل و تامپون در بینی شما است نباید صورت خود را بشویید. در عوض می توانید صورت خود را به آرامی با یک دستمال مرطوب یا یک پد پنبه ای مرطوب تمیز کنید. در روز هفتم پس از جراحی، باند و آتل شما برداشته می شود و میتوانید بینی خود را با آب ولرم بشویید.

رفع گرفتگی بینی بعد از جراحی بینی

انسداد بینی یکی از استانداردترین و ازار دهنده ترین عوارض جراحی بینی است که می تواند در هفته های اول بعد از عمل، فعالیت های روزانه شما را مختل کند. با این حال، از دمیدن بینی یا قرار دادن اشیا در سوراخ های بینی خود برای رفع گرفتگی خودداری کنید، زیرا می توانند تورم را افزایش داده و دوره نقاهت را طولانی کنند. انسداد بینی بعد از جراحی بینی در درجه اول به دلیل تورم  بینی است نه پوسته و مخاط.

نکاتی در مورد نحوه تمیز کردن بینی بعد از جراحی بینی

چند نکته برای مراقبت های بعد از عمل بینی وجود دارد که به تسریع روند بهبودی پس از مداخله جراحی بینی کمک می کند.

  1. استراحت کامل به مدت 24 ساعت پس از عمل.
  2. رژیم مایعات روز اول زیرا احتمال تهوع و حتی استفراغ در 24 ساعت بعد از مداخله به دلیل بیهوشی وجود دارد.
  3. بسیار مهم است که بینی خود را تا 2 هفته دستکاری نکنید.
  4. تمیز کردن بینی بعد از جراحی را با آب نمک تمرین کنید. همانطور که قبلا توضیح دادیم.
  5. مقدار زیادی آب بنوشید. از خشکی دهان جلوگیری خواهید کرد.
  6. برای جلوگیری از خشکی مجرای بینی از یک مرطوب کننده استفاده کنید.
  7.  تا چند روز بعد از عمل بینی، مراقب باشید هنگام تمیز کردن بینی، جسم خارجی را وارد سوراخ های بینی نکنید.
  8. به بینی فشار وارد نکنید.
  9. از انگشت خود برای تمیز کردن بینی بپرهیزید.
  10. از طریق بینی سرفه نکنید و از دهان خود کمک بگیرید.
  11. برای تمیز کردن نواحی اطراف بینی از دستمال مرطوب استفاده کنید.
  12. اگرچه ممکن است در داخل بینی خود احساس گرفتگی کنید، اما آن را باد نکنید.
  13. برای جلوگیری از خشکی بینی بعد از شستشوی بینی از پماد ها و کرم ها استفاده کنید.

سوالات متداول

کلام آخر

اکنون که روش صحیح تمیز کردن بینی بعد از جراحی را می دانید، فراموش نکنید که به طور کامل به توصیه های متخصصانی که مسئولیت جراحی شما را بر عهده دارند پیروی کنید، روند بهبودی برای دستیابی به بهترین نتیجه ضروری است.

اگر اطلاعات بیشتری در مورد جراحی زیبایی بینی می خواهید ، از طریق وب سایت ما با ما تماس بگیرید. تیم ما به دقت پرونده شما را ارزیابی می کند تا به شما در دستیابی به اهدافتان کمک کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکتر علیرضا بخشایی کیا

دکتر علیرضا بخشایی کیا، فوق تخصص جراحی پلاستیک در تهران رتبه برتر بورد تخصصی جراحی عمومی سال 1386 رتبه برتر بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیک در سال 1390 عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

مقالات مرتبط

سن مناسب جراحی بینی

سن مناسب جراحی بینی

سن مناسب عمل بینی متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. هرچند که در بسیاری از موارد، مناسب‌ترین سن برای جراحی بینی پس از رشد کامل استخوان‌ها و غضروف‌های بینی است....

جراحی انحراف بینی

جراحی انحراف بینی

عمل انحراف بینی یک روش جراحی ست که برای اصلاح شکل و ساختار بینی استفاده می‌شود. انحراف بینی به علت عوامل وراثتی، ضربه، عفونت یا تغییرات توسعه‌ای در بینی ایجاد شود. این...

عمل بینی استخوانی + نحوه انجام جراحی

عمل بینی استخوانی + نحوه انجام جراحی

عمل بینی استخوانی، یک روش جراحی است که برای تغییر شکل و اصلاح بینی با استفاده از جراحی در بخش‌های استخوانی بینی انجام می‌شود. این عمل برای بهبود عملکرد تنفسی و اصلاح...

تزریق کورتون به بینی درد دارد؟

تزریق کورتون به بینی درد دارد؟

تزریق کورتون به بینی بعد از جراحی یکی از بهترین و موثر ترین راه ها برای از بین بردن تورم بینی است. خوب است بدانید که تزریق کورتون بیش تر برای دماغ های گوشتی انجام می...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *